Інколи виникає необхідність змінити цільове призначення ділянки, яка перебуває у власності, користуванні чи оренді.

Наприклад, це може знадобитись підприємцю, який забажав відкрити підприємство чи розпочати бізнес, але цільове призначення ділянки згідно з Генеральним планом не відповідає його планам. Також необхідність змінити цільове призначення ділянки може виникнути, приміром, у власників дачних будинків. Оскільки законодавство у земельних питання змінюється дуже часто, то без консультації фахівця не обійтися.

Отже, з 1 січня 2013 року набули чинності Закон України «Про Державний земельний кадастр» та положення Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» щодо заборони зміни цільового призначення земельної ділянки у випадку її невідповідності детальному плану території та/або плану зонування території. З 21 березня 2013 року втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 №502, якою було раніше затверджено Порядок зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб.

Юрист Херсонської обласної організації КВУ Олександр Токаленко

Які новації законодавства вступили у дію та що треба знати землевласникам чи землекористувачам, якщо вони хочуть змінити цільове призначення земельної ділянки, розповідає юрист Херсонського Центру вторинних юридичних послуг Олександр Токаленко :

– Загалом, порядок зміни цільового призначення земельної ділянки схожий на порядок відведення земельної ділянки у власність із земель державної або комунальної власності, проте має певні особливості.

Для того, щоб змінити цільове призначення земельної ділянки, необхідно здійснити наступні дії:

По-перше, замовити у землевпорядній організації виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною її цільового призначення.

Щоб знайти таку організацію можна:

– звернутися до сусідів чи знайомих, які вже оформили документи на землю, та запитати їх, яка організація це робила;

– звернутися до місцевої ради – як правило, на території сільської чи міської ради працюють декілька землевпорядних організацій;

– звернутися до районного (міського) відділу (управління) Держземагентства України та дізнатися, які організації працюють на території Вашого району або населеного пункту;

– здійснити пошук в мережі Інтернет.

Розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, не потребує отримання дозволу жодним органом влади. Договір між власником земельної ділянки та землевпорядною організацією є єдиною підставою для розроблення проекту.

По-друге , домовитись з землевпорядною організацією про вартість, строки виконання робіт та укласти відповідний договір. Обов’язково потрібно звернути увагу на те, щоб в договорі були вказані конкретні терміни виконання робіт. Строк виконання робіт згідно законодавства не може перевищувати 6 місяців.

По-третє , землевпорядна організація має виконати геодезичні роботи і розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у строки, встановлені договором. Межі земельної ділянки, при потребі, мають бути закріплені межовими знаками встановленого зразка. Проект землеустрою має бути складений у паперовій формі та у формі електронного документу.

Слід вимагати від землевпорядної організації надання примірника виготовленої землевпорядної документації у паперовій формі. У разі виникнення судового спору щодо законності зміни цільового призначення земельної ділянки у суді, вона буде слугувати доказом.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає погодженню уповноваженими органами влади відповідно до статті 186-1 Земельного кодексу України.

У разі, якщо змінюється цільове призначення особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок підлягає обов’язковій експертизі, яка проводиться Держземагентством України.

По-четверте , необхідно звернутися до державного кадастрового реєстратора у територіальному (районному, міському) органі Держземагентства України із заявою про внесення змін до відомостей про земельну ділянку. Якщо інше не передбачено договором про розроблення проекту, до цього органу має звертатись землевпорядна організація.

До заяви додається:

– розроблений та погоджений уповноваженими органами проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у паперовому вигляді та у формі електронного документу, а у разі, якщо щодо проекту проводилась державна експертиза – також оригінал позитивного висновку цієї експертизи;

– документ, що підтверджує оплату послуг із внесення відомостей до Державного земельного кадастру.

По-п’яте , подана заява на протязі 14 днів розглядається державним кадастровим реєстратором територіального органу Держземагентства у районі (місті), за наслідком чого, у разі, якщо подані документи складені вірно, державний кадастровий реєстратор вносить відомості про зміну цільового призначення Вашої земельної ділянки до Державного земельного кадастру.

По-шосте , звернутись до органу, уповноваженого приймати рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки з клопотанням про затвердження проекту. Таким органом у межах населених пунктів є відповідна сільська, селищна, міська рада, за межами населених пунктів – місцеві державні адміністрації.

По-сьоме , уповноважений орган має прийняти рішення про затвердження проекту та зміну цільового призначення земельної ділянки або відмову у вчиненні таких дій.

Відмова органу влади у зміні цільового призначення земельної ділянки повинна бути мотивована і містити у собі посилання на підстави відмови.

Такими підставами можуть бути:

– невідповідність запроектованого цільового призначення вимогам закону або прийнятих відповідно до нього нормативно-правових актів,

– неузгодженість цільового призначення земельної ділянки вимогам затвердженої містобудівної документації або документації із землеустрою.

Довідка

На Півдні України функціонує програма ХОО Комітета виборців України та партнерів з Херсонської, Миколаївської та Одеської областей «Земельні права: консультування, правозахист та яскрава просвіта на півдні України». В рамках проекту діють 4 Центри юридичних послуг – Херсонський, Каховський (Херсонська область), Вознесенський (Миколаївська область), Татарбунарський (Одеська область). Юридична допомога надається безоплатно сільським та міським жителям з земельних питань. Програма ХОО КВУ реалізується за підтримки Проекту міжнародної технічної допомоги «Агроінвест в Україні» (USAID).

Джерело: Портал “Правовий простір”

http://legalspace.org/ua/helper/konsultue-yurist/item/1875-yak-zminyty-tsilov…