На засіданні робочої групи з напрацювання пропозицій щодо проведення земельної реформи, створеної при Комітеті Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, яке відбулося 16 січня, обговорили розроблену комітетом концепцію проекту закону про обіг сільгоспземлі.
За результатами обговорення учасники засідання відмітили необхідність подальшого доопрацювання концепції з урахуванням озвучених пропозицій та її обговорення на наступному засіданні робочої групи. Потім її направлять до всіх регіонів, районів, асоціацій та фермерів. Вони мають упродовж 2 місяців провести обговорення і надати свої пропозиції. Після затвердження концепції законопроекту про обіг земель його буде зареєстровано у Верховній Раді.
Що ж містить ця концепція? Про це розповіла «Економічна правда».
1. Іноземці та іноземні компанії не зможуть скористатися правом володіння українською землею. До повноцінного запуску ринку землі діятиме перехідний період. Автори ініціативи пропонують, щоби протягом 2019-2024 років право купувати землю отримали лише фізичні особи — громадяни України.
2. До 2021 року пропонується дозволити купувати державну і комунальну землю громадянам України та фермерським господарствам для створення або розширення сімейного фермерського господарства: без статусу юридичної особи — до 20 га, із статусом юридичної особи — до 200 га.
Громадянин України може бути засновником або членом лише одного фермерського господарства.
3. Після 2024 року право купувати землю пропонується надати українським аграрним компаніям, які останні три роки є сільськогосподарськими виробниками, тобто доходи яких від реалізації вирощеної ними аграрної продукції за останні три роки становили понад 75%.
4. У документі передбачені обмеження на придбання земель фізичними та юридичними особами. Так, фізична особа, яка не займалася сільським господарством, зможе придбати до 200 га землі. Якщо фізична особа була фермером п’ять років, їй дозволять купити до 500 га, якщо десять років — 2 тис га.
Ці розміри ділянок можуть бути збільшені у разі їх успадкування за законом.
5. Українські компанії зможуть сконцентрувати 30% аграрних земель району, 15% земель області, 0,5% земель України. За рішенням обласної ради, загальний розмір ділянок компаній на території області може бути зменшений.
6. У проекті закону визначено, що контролювати концентрацію земель буде орган, який веде державний земельний кадастр. Крім того, він буде здійснювати моніторинг стану земельних відносин. Зараз таким органом є Держгеокадастр.
7. Автори проекту вважають, що ціна на землю мусить дорівнювати експертній грошовій оцінці, встановленій на час продажу ділянки, крім тих, що виставлені на земельні торги. Ціна не може бути нижчою за нормативно-грошову оцінку.
8. Першими купувати землю матимуть право члени сім’ї власника ділянки, її орендарі, власники та користувачі суміжних ділянок, місцеві фермерські господарства.
9. Власники матимуть право продавати землю через електронні аукціони. Державну та комунальну землю пропонується реалізовувати лише через електронні аукціони.
10. Проект закону також передбачає умови обміну сільськогосподарськими земельними ділянками та умови зміни цільового призначення таких ділянок.
Журнал: “Землевпорядний вісник України”.