Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективності інституційного механізму запобігання корупції» № 140-ІХ від 02 жовтня 2019 року було внесено ряд змін до Закону України « Про запобігання корупції» (далі – Закон).
Звертаємо увагу, що з 01.01.2020 набувають чинності наступні зміни до Закону, що стосуються процесу декларування (статті 46, 52 Закону):
1) розширюється перелік відомостей, які декларант має подавати щодо себе і членів сім’ї. Так, декларант зазначає відомості про:
прізвище, ім’я, по батькові, число, місяць і рік народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків, серію та номер паспорта громадянина України, унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі суб’єкта декларування та членів його сім’ї, зареєстроване місце їх проживання, а також місце фактичного проживання або поштову адресу, на яку суб’єкту декларування НАЗК може бути надіслано кореспонденцію, місце роботи (проходження служби) або місце майбутньої роботи (проходження служби), займану посаду, або посаду, на яку претендує, та категорію посади (якщо така є) суб’єкта декларування, у тому числі належність до службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, суб’єктів декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків, а також належність до національних публічних діячів відповідно до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»;
щодо відомостей, пов’язаних із юридичними особами, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб’єкт декларування або члени його сім’ї, то розширено перелік – трасти або інші подібні правові утворення, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб’єкт декларування або члени його сім’ї;
нематеріальні активи, що належать суб’єкту декларування або членам його сім’ї, у тому числі об’єкти інтелектуальної власності, що можуть бути оцінені в грошовому еквіваленті, доповнено словом «криптовалюти»;
слова «отримані (нараховані) доходи» замінено словами «отримані доходи суб’єкта декларування або членів його сім’ї»;
2) внесено деякі уточнення до поняття «члени сім’ї». Так, до членів сім’ї відносяться діти зазначеного суб’єкта до досягнення ними повноліття — незалежно від спільного проживання із суб’єктом;
3) додається ще один блок відомостей, які будуть зазначатися у декларації. Так, підлягають декларуванню банківські та інші фінансові установи, у тому числі за кордоном, в яких у суб’єкта декларування або членів його сім’ї відкриті рахунки (незалежно від типу рахунку, а також рахунки, відкриті третіми особами на ім’я суб’єкта декларування або членів його сім’ї) або зберігаються кошти, інше майно. Такі відомості включають дані про тип та номер рахунку, дані про банківську або іншу фінансову установу, осіб, які мають право розпоряджатися таким рахунком або мають доступ до індивідуального банківського сейфу, осіб, які відкрили рахунок на ім’я суб’єкта декларування або членів його сім’ї;
4) додається вимога щодо декларування фінансових зобов’язань членів сім’ї декларанта, а також декларування лише фінансових зобов’язань, розмір яких перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня звітного року;
5) додається норма про те, що дані про об’єкт декларування, який перебував у володінні або користуванні суб’єкта декларування або членів його сім’ї, зазначаються в декларації, якщо такий об’єкт перебував у володінні або користуванні станом на останній день звітного періоду або протягом не менше половини днів протягом звітного періоду;
6) вводиться норма про те, що під час заповнення декларацій та подання повідомлень про суттєві зміни в майновому стані – членами сім’ї суб’єкта декларування, які не є його подружжям або дітьми, вважаються особи, що спільно проживали із суб’єктом декларування станом на останній день звітного періоду або сукупно протягом не менше 183 днів протягом року, що передує року подання декларації;
7) вносяться зміни щодо підстав подання повідомлень про суттєві зміни в майновому стані та звужується коло декларантів, на яких поширюється вимога щодо подання таких повідомлень, а саме:
— суттєвими змінами у майновому стані суб’єкта декларування є не тільки отримання доходу, придбання майна, а і здійснення видатку на суму, яка перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року;
— положення щодо подання повідомлень про суттєві зміни в майновому стані з 01.01.2020 року застосовуються до суб’єктів декларування, які є службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, а також суб’єктів декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків, відповідно до ст. 50 цього Закону.
Що являє собою унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (далі – УНЗР) суб’єкта декларування та членів його сім’ї?
УНЗР – представлений двома послідовностями з восьми та п’яти цифр, розділених текстовим символом «-». Перші 8 цифр – це дата народження у форматі «рік народження, місяць і дата». Далі йде чотиризначний код від 0001 до 9999 (для чоловіків код непарний і розпочинається з цифр – 0001, для жінок – парний – 0002). Остання цифра контрольна та унікальна.
УНЗР створюється під час оформлення біометричних документів (паспорта громадянина України у вигляді ID-картки або закордонного паспорта) .
Для отримання УНЗР необхідно звернутись до Міграційної служби для оформлення біометричних документів.
Якщо ж потрібно отримати витяг із Єдиного державного демографічного реєстру, потрібно звернутися до будь-якого територіального відділення Державної міграційної служби. Отримання цієї довідки є безкоштовною послугою, яку мають виконати протягом трьох днів.
Наприклад, УНЗР в паспорті громадянина України у вигляді ID-картки :
_____ УНЗР
Відповідно до інформації наведеної на офіційному сайті Національного агентства з питань запобігання корупції, передбачається, що Форма декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, міститиме окреме поле для зазначення УНЗР суб’єкта декларування. Крім того, у разі відсутності у суб’єкта декларування або членів його сім’ї УНЗР, передбачається можливість обрання суб’єктом декларування відповідного значення цього поля, тобто його блокування.
Враховуючи вищевикладене та з метою забезпечення належного виконання вимог Закону України «Про запобігання корупції», доручаю забезпечити ознайомлення підлеглих працівників із наведеною вище інформацією.