Правові засади проведення оцінки земель визначені Законом України «Про оцінку земель» (далі-Закон).
Відповідно до статті 18 Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, проводиться незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Періодичність проведення нормативної грошової оцінки земель повинна відповідати вимогам Закону.
Відповідно до вимог статей 13, 18 Закону та згідно даних Довідника показників нормативної грошової оцінки земель населених пунктів на 2019-2020 оціночний рік потребує актуалізації (повторна) нормативна грошова оцінка земель 773 населених пунктів, з них у ІІ півріччі 2019 року – 660 населених пунктів, у І півріччі 2020 року – 113 населених пунктів.
Процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів регламентовано Методикою нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 № 213 (із змінами) та Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25 листопада 2016 року № 489 (із змінами).
Рішення рад відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня 2020 року для введення її в дію з 01.01.2021 року. В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Відповідно до статті 7 Закону розробниками технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є особи, які згідно із Законом України «Про землеустрій» мають право на здійснення діяльності у сфері землеустрою.
З метою внесення даних до Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земель населених пунктів оформлюється електронний документ відповідно до вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051.
Враховуючи, що плата за землю у складі податку на майно належить до місцевих податків, сільським, селищним, міським радам як заінтересованим у надходженнях до власних бюджетів особам необхідно вживати вичерпних заходів щодо забезпечення періодичності проведення нормативної грошової оцінки земель у встановленому законодавством порядку.