Реформа децентралізації спричинила ситуацію, коли змінюється розподіл повноважень та зони відповідальності між новоствореними ОТГ та районною владою. Навести лад у цій сфері допоможе ухвалення децентралізаційних законопроектів №6636 та №6466.
Про це в ефірі програми «Реформи: інструкція до використання» на Громадському радіо розповів заступник виконавчого директора Асоціації міст України Ярослав Рабошук.
Проект закону № 6636 запроваджує механізм зміни меж, утворення і ліквідації районів з метою формування раціонального субрегіонального рівня адміністративно-територіального устрою відповідно до положень Концепції реформування місцевого самоврядування.
“За три роки реформи децентралізації вже об’єдналось 825 ОТГ, які отримали нові повноваження, додаткові фінансові ресурси і відповідальність. Однією з особливостей цього процесу є те, що значна частина повноважень, які виконувалися на районному рівні, передалася на місцевий рівень, на міську чи селищну раду. Тож кількість ОТГ зростає, вони забирають повноваження з районного рівня, а на районному рівні залишаються чиновники, які фінансуються за кошти державного бюджету”, – пояснює наочно один з аспектів, чому важливе ухвалення вищезгаданого законопроекту Ярослав Рабошук.
Наразі в Україні вже є 16 районів, територія яких повністю покривається об’єднаними територіальними громадами. В 112 районах більше половини території покривається ОТГ, що становить 25% від загальної кількості районів в державі.
Районні адміністрації не будуть все ж ліквідовані, попри зміну відповідальності і передачу повноважень.
“Завжди є державні інтереси – надзвичайні ситуації чи оборона. Це функції держави – і вони залишаться або в районних адміністраціях, або буде змінена назва. Все решта буде скорочено. Ось, до прикладу, відділи освіти повністю переходять до компетенції органів місцевого самоврядування. І це одне з основних досягнень реформи децентралізації, тому що безпосередні повноваження щодо дошкільної чи середньої освіти тепер вже можуть виконувати самі громади через свої органи місцевого самоврядування, які вони обирають на прямих виборах, а не якісь чиновники з районної державної адміністрації, які призначаються президентом”, – додав Ярослав Рабошук.
Крім цього, процес децентралізації також актуалізував тему розпорядження землями.
В період з 1992-го по 2001-ий рік землями розпоряджалися сільські, селищні та міські ради. У 2001-му році був прийнятий Земельний кодекс у новій редакції, і значна частина територій була віддана в розпорядження районних адміністрацій. У 2012-2013 роках відбувалася передача повноважень від РДА до територіальних підрозділів Держгеокадастру. Тож до моменту застосування положень розпорядження Кабінету Міністрів територіями за межами населених пунктів розпоряджаються районні або обласні державні адміністрації, а землями сільськогосподарського призначення розпоряджаються органи Держгеокадастру.
Наразі розпочався процес передачі права розпоряджатись землями за межами населених пунктів до повноважень ОТГ. На сьогодні ОТГ мають право розпоряджатись землями в межах населеного пункту.
“Проте є декілька законопроектів про те, щоб надавати повноваження органам місцевого самоврядування розпоряджатися територіями за межами населених пунктів. І в січні було прийнято розпорядження Кабінету Міністрів, яким у ручному режимі всім об’єднаним територіальним громадам передаються землі за межами населених пунктів шляхом підписання актів передачі між Держгеокадастром і відповідною ОТГ”, – розповідає Ярослав Рабошук.
За словами експерта, було ухвалене політичне рішення прем’єр-міністром, і наразі Держгеокадастр за дорученням прем’єр-міністра виконує це доручення.
“Це була одна з обіцянок, які давалися на початку реформи децентралізації, а обіцянки потрібно виконувати. І семи ОТГ вже передані землі за межами населених пунктів. Це перші ластівки. А, відповідно до розпорядження, землі повинні отримати всі ОТГ до кінця року. Держгеокадастр отримав відповідний план-графік, кожна громада знає, що вона в такому-то місяці отримає землі, і відмовити не можна”, – додає Ярослав Рабошук.
Нагадаємо, Реанімаційний пакет реформ закликав народних депутатів ухвалити законопроекти № 6466 та № 6636, які забезпечать правові умови та сприятимуть продовженню добровільного об’єднання територіальних громад зокрема та успішному впровадженню реформи децентралізації в Україні в цілому.
Джерело: сайт “Реанімаційний пакет реформ”.