У Добровеличківській районній державній адміністрації за ініціативи Відділу у районі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області відбулася нарада з головами сільських, селищної, міської рад, об’єднаних територіальних громад та представників районної державної адміністрації.
Зокрема, начальник Відділу у районі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Тетяна Пуля проінформувала присутніх щодо надходжень плати за землю в розрізі місцевих рад за 2018 та 2019 роки в частині зменшення (збільшення) надходжень. Вона наголосила на механізмах регулювання органами місцевого самоврядування надходжень до місцевих бюджетів шляхом встановлення ставок податку на землю та ставок орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
За її словами, з 01 січня 2015 року плата за землю, яка справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, належить до місцевих податків, встановлення яких здійснюється органами місцевого самоврядування у порядку, визначеному Податковим кодексом України (далі – Кодекс).
Сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів (пункт 12.3 статті 12 Кодексу). Статтею 7 Кодексу визначено загальні засади встановлення податків і зборів, зокрема, під час встановлення податку можуть передбачатися пільги та визначено порядок їх застосування. Відповідно до пункту 284.1 статті 284 Кодексу органам місцевого самоврядування надано повноваження щодо встановлення ставок плати за землю та пільг щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
На сьогоднішній день велика увага приділяється питанням фінансової децентралізації та важливості збільшення фінансової достатності місцевих бюджетів для розширення їх можливостей щодо фінансування покладених на них функцій та задач. В цьому сенсі особливого значення набуває дослідження джерел формування доходів місцевих бюджетів, їх аналіз з метою виявлення недоліків, що існують, та резервів їх збільшення. Тому особливого значення набувають питання дослідження місцевих податків та збори як джерело наповнення місцевих бюджетів.
Плата за землю — обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Цей платіж у повному обсязі надходить до місцевого бюджету.
Відповідно до п. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України, власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Плата за землю стягується у двох формах: 1) у формі земельного податку або 2) орендної плати (з ділянок державної і комунальної власності, наданих в оренду). Обсяг надходжень залежить від кількох складових. Ввиду цільового призначення землі (загального користування, сільськогосподарські угіддя, землі під лісами, ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання, чи землі, звільнені від оподаткування (наприклад, землі сільськогосподарських угідь у тимчасовій консервації, землі під дорогами загального користування, релігійними організаціями, кладовищами і т. п.). Категорії власника чи землекористувача та її права на пільгу (наприклад, звільнені від сплати податку (в межах певних площ) фізособи (пенсіонери, інваліди І і II груп, багатодітні та ін.), юридичні особи (дитсадки та школи, державні та комунальні дитячі санаторно-курортні заклади та ін.). Наявності чи відсутності нормативної грошової оцінки землі (НГО) (з урахуванням коефіцієнта індексації), яка є базою справляння податку (за її відсутності за одиницю беруть нормативну грошову оцінку одиниці площі ріллі по області). Ставки податку, яка залежить від виду цільового призначення землі та НГО.
Плата за землю є вагомим джерелом доходів місцевих бюджетів. Провівши аналіз надходжень по Добровеличківському району від плати за землю за І півріччя 2018 року органи місцевого самоврядування отримали:
- 7534,637 тис. грн від плати за землю (орендна плата від юридичних осіб);
- 954,646 тис. грн від плати за землю (орендна плата від фізичних осіб);
- 1263,101 тис. грн від плати за землю (земельний податок від юридичних осіб);
- 104,068 тис. грн від плати за землю (земельний податок від фізичних осіб).
Від плати за землю за І півріччя 2019 року органи місцевого самоврядування отримали:
- 11498,301 тис. гри від плати за землю (орендна плата від юридичних осіб);
- 2183,488 тис. грн від плати за землю (орендна плата від фізичних осіб);
- 1415,972 тис. грн від плати за землю (земельний податок від юридичних осіб);
- 52,068 тис. грн від плати за землю (земельний податок від фізичних осіб).
Проведений аналіз надходження плати за землю дозволив зробити наступні висновки. Плата за землю є значним джерелом формування доходів місцевих бюджетів. За період, що аналізувався, спостерігається тенденція до збільшення обсягів плати за землю в доходах місцевих бюджетів; — орендна плата має ключову роль в складі плати за землю.
Слушними під час наради були й думки керівників територіальних громад з даного питання. Так, голова Тернівської сільської ради Анатолій Драпак зазначив, що деякі землекористувачі продовжили договори оренди земель за рішенням суду на той самий термін і на тих самих умовах. Орендна плата в договорах становила 3% від НГО, що спричинило недоотримання коштів до бюджету. Голова Олександрівської сільської ради Валентина Пасенюк наголосила, що з початку 2019 року зменшились надходження до бюджету в частині сплати орендної плати за землі сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, оскільки після проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення НГО вищевказаних земельних ділянок зменшилась. Крім того, зменшення надходжень відбулося внаслідок поновлення договорів оренди загальною площею 288,98 га за рішенням суду на попередніх умовах, а саме з орендною платою на рівні 3% від НГО.
На завершення наради було вирішено рекомендувати головам місцевих рад вжити вичерпних заходів щодо встановлення відповідно до Податкового кодексу України ставок податку за землю та ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. А також провести аналіз інформації щодо надходжень від плати за землю в частині збільшення (зменшення) надходжень. Крім цього провести моніторинг земель комунальної власності з метою виявлення земельних ділянок, які можуть бути включені до переліку земельних ділянок для продажу прав на них на земельних торгах (аукціонах).